Historiska MVP´s – Samir Jones

Under hösten 2025 har flera av föreningens genom årens viktigaste personer intervjuats. Personer som gjort extraordinära insatser för Kungsholmen Basket. Ett par känns igen av många medans andra gjort sina gärningar kanske lite mer i kulisserna.

Alla föreningars framväxt sker genom gemensamma insatser – vår kollektiva urkraft är en av de finare delarna med svenskt föreningsliv. Samtidigt har de flesta föreningar individer som gått den extra milen och gjort de extra timmarna. De gör skillnad och stort avtryck på vår utveckling. Vi kallar dem föreningens historiska MVP´s och vill lyfta fram ett par av dem.

Samir Jones (tidigare Brahimsson) är en given MVP i Kungsholmen Baskets historia. Samir var en av pionjärerna som utan att tveka och på eget initiativ räckte upp handen och sa ”kan jag hjälpa till så gör jag gärna det” och tog hand om den helt avgörande kassörsrollen vid vårt bildande. Att ta en kassörsroll i helt nybildad förening kräver utöver en hel del kompetens nog även en ”äventyrslusta” lite utöver det vanliga då det inte är en dans på rosor att bygga förening med noll kronor på kontot..

Samir sätter nedan sina egna ord:

Historisk MVP – vad tror du har gjort att Kungsholmen Basket ser just dig som en av de viktigare i bildandet och utvecklingen av föreningen?

Även om det känns lite ovant att kallas MVP, då jag vet hur många verkliga hjältar som har lagt ner otroligt mycket tid och själ i föreningen, är jag givetvis djupt hedrad om jag anses ha gjort ett viktigt avtryck. Min ”MVP-klassning” ligger sannolikt i att jag hade förmånen att vara med från den absoluta starten. Jag ingick i klubbens första styrelse tillsammans med Jennifer Samec Lishajko och en av föreningens verkliga nyckelpersoner, Zito Vidal. Vi hade även fantastiska adjungerade med oss på mötena: Hanna Renkse, Jacob Ljungqvist, Per-Erik Eneström, Annika Melin och Oskar Kotsalainen. Det var en viktig tid för att lägga grunden. 

Under vilka år var du som mest verksam i föreningen?

Jag var mest aktiv i en officiell roll under de första åren, då jag satt i styrelsen. Därefter har mitt engagemang mestadels varit som en engagerad basketförälder, ibland kryddat med spontana punktinsatser.

Om du ska välja ett minne från tiden i Kungsholmen Basket (och måste vara ärlig) – vilket minne dyker upp exakt NU när du tänker?

Utan tvekan är de mest minnesvärda ögonblicken Kings Camp i Tallinn. De var överlägset de bästa basketlägren som arrangerades. Det var toppnamn på plats. Jag gläds fortfarande åt alla de minnen som förevigades tack vare att Olof Bergqvist följde med som fotograf. Det är ovärderligt att ha de gamla bilderna kvar idag.

En annan stor höjdpunkt var att få vara med som tränare under flera av de fantastiska Kings Camps som arrangerades i Tallinn.

Foto – Olof Bergqvist

Med många år i en förening hinns de flesta känslor med – vad har fått dig att skratta mest och må bra?

Under augustilägret i Tallinn skrattade man nog så mycket att det räckte för en hel säsong! Vi hade en otroligt bra sammansättning i ledarstaben. Jag skulle kunna börja rabbla namn på alla skrattframkallare, men det skulle bli orättvist då jag garanterat skulle missa någon viktig person. Med namn som Peter Grinbergs Anell och Zito Vidal i spetsen säger det dock en del om nivån på humorn!

(På fotot nämnda Peter och Samir när de förevigar ”Titanic”-bilden version Silja Line to Talinn..)

Foto – Olof Bergqvist

..och när har det även kommit tårar eller ilska?

De enda tårar som har fällts har varit de oslagbara glädjetårarna när Viktor Holmberg och Adonai Solomon coachade hem HU21SM-guldet våren 2025. Ett magiskt ögonblick!

Bloopers du kommer ihåg?

Jag kan inte komma på en specifik blooper just nu, men jag är helt övertygad om att Peter G-A och Zito på något sätt är inblandade i det mesta som varit värt att kalla blooper genom åren!

Lärdomar som ”det här räcker det med att göra en gång” så det kan vi som är aktiva idag lära oss av när vi tittar i backspegeln? 

Inget jag kommer på rak arm. Vi har varit bra på att lära oss i stunden.

Vad gav dig mest som person av att vara med i vår verksamhet?
Först och främst gav det mig en enorm glädje. Dessutom fick jag se beviset på att hårt arbete lönar sig genom att se hur Oskar Kotsalainen lyckats skapa ett verkligt mästerverk av föreningen.

Någon person som dyker upp när du tänker kring de som var i din närhet som gjorde lite extra avtryck på dig?
Jag vill lyfta fram två fantastiska eldsjälar som jag fått äran att se på nära håll. Jenny Samuelsson, som under många år varit en otroligt engagerad lagförälder för de äldsta killarna. Och Kenneth Pernyer – han ska definitivt ha en plats på Kungsholmen Baskets Mount Rushmore över klubbens viktigaste ledare. Hans insats är ovärderlig.

Vad har du tagit med dig till ”livet utanför basketplanen” – finns det lärdomar, erfarenheter eller skills du har nytta av på andra platser?
Det jag verkligen har tagit med mig är hur viktigt det är att en värdegrund, policy eller plan lever i verkligheten och inte bara fastnar som en pappersprodukt. Kungsholmen Basket har, med Oskar Kotsalainen i spetsen, på ett föredömligt sätt gjort verklighet av det som står skrivet. Den förmågan att omsätta ord till handling är en stor lärdom.

Något tips som du vill ge de som funderar på att engagera sig i en idrottsförening?
Är du tveksam, börja i liten skala! Vad du än kan tillföra är bättre än ingenting. Varje gång du tänker att du inte har tid, byt perspektiv och tänk istället på vilken skillnad din insats gör för andra och att det är just du som bidrar till någon annans glädje och lycka.

En annan aspekt är nätverket. Engagemang breddar ditt nätverk enormt. Om du är ung och engagerar dig får du en enorm fördel. Jag började tidigt, och så här i efterhand har det gett mig vänner, ovärderliga lärdomar och kontakter. Nästan alla mina arbeten har jag fått tack vare det nätverk som omedvetet skapades. Jag hade ingen tanke på nätverk som ung – det blev en fantastisk karmabonus! Engagemang som ung ger dig också en övningsrunda inför framtida föräldraskap. Jag fick förmånen att göra flera av mina ”uppfostringsfel” på andras barn, så jag kunde sålla bort de dåliga valen tills det var dags att uppfostra mina egna! 😊

Hur sammanfattar du din tid med oss i tre ord?

Glädje, Gemenskap, Kvalitet

TACK för dåtid Samir – du är en av de som gjort att vi idag är där vi är idag och du är en av våra MVP!!

PÅSKLOVSVERKSAMHET

Påsklovsträning för basketälskare! Kostnadsfritt som vanligt i Kungsholmen Basket.

7-10 april, tisdag-fredag. Förmiddagar individuell teknik och eftermiddagar spelfokus.

Äldre visar som alltid hänsyn och bjuder in yngre spelare när det är trångt. Kostnadsfritt för alla och ta gärna med en kompis som aldrig spelat förut!

Vi uppmuntrar särskilt till spontanlir på ÖPPET HUS – det sköna hänget med basketkompisar i olika åldrar.

Anna Kalpakas och Victor Holmberg ledare på plats.

TRÄNINGSTIDER födda 2007-2012 med Victor i Konradsbergshallen

09:00-10:30  POJKAR födda 2012 och äldre

10:30-12:00 FLICKOR födda 2012 och äldre

13:30-14:00 FYSISK TRÄNING (drivs av spelare), födda 2012 och äldre

14:00-15:30 ROYAL ACADEMY, födda 2012 och äldre

(selektion till Royal Academy görs av spelare själva – närvaro endast för spelare som tränar förmiddag – dvs. för att få träna eftermiddag så ska träning förmiddag bedrivas)

TRÄNINGSTIDER födda 2013-2014 med Victor i Konradsbergshallen

11:15-12:00 FYSISK TRÄNING (drivs av spelare)

12:00-13:30  födda 2013-2014

TRÄNINGSTIDER födda 2015-2018 med Anna i Konradsbergshallen

10:45-12:15  födda 2015-2016

12:15-13:45  födda 2017-2018

ÖPPET HUS alla åldrar Konradsbergshallen

15:30-17:00 ÖPPET HUS för ungdomar

17:30-21:00 ÖPPET HUS för alla åldrar

Historiska framgångar – igen!!

Flickor 2011 har under sportlovet tagit en ENORM tredjeplats i en av Europas allra främsta ungdomsturneringar – MEL, Middle European League.

Vi är försiktiga med stora ord som ”historiska” samtidigt som vi är stolta de gånger vi har möjlighet att beskriva något vi gör som historiskt. Flickor födda 2011 har de senaste fyra åren varit ett av Nordens allra bästa basketlag – innan dess som kvarterslagen F11 Eira, F11 Essingen, F11 Konradsberg och F11 Kristineberg. Ledare som Cecilia Gabrielson och Frida Rosenholm har varit med från dag ett – Frida har vi ibland kallat ”Drottningen av Essingen” (med rätta!) då hon startat tre lag på Essingen och Cecilia en konstant på F11 Konradsberg.

Coach Mirza Muhics insatser som coach är viktig – det räcker inte med duktiga spelare för att göra resultat här – det krävs även en kompetent coach som kan hantera en svår matchmiljö. Här Mirzas egna ord om äventyret och förberedelser:

Kungsholmen Basket skriver historia i MEL U15 genom att ta en stark tredjeplats i en av Europas tuffaste turneringar. Resultatet är ingen tillfällighet, utan ett kvitto på ett långsiktigt och målmedvetet arbete.

Redan i försäsongen satte vi en tydlig identitet: aggressivt man-man-försvar och ett speltempo anpassat för internationellt motstånd. Vi har tränat för att kunna spela i Europa – med hög intensitet, mod i beslutsfattandet och ansvar över hela planen. Vårt största fokus har varit försvar och tempo, där flera spelare tryggt tagit ansvar att föra upp bollen och där vi vågat ta avslut utifrån.

Inför turneringen hade vi inte mött den här typen av internationellt motstånd. Ändå visade laget en imponerande mognad. Spelförståelsen i gruppen är exceptionell, och spelarna är coachbara på en nivå som är svår att hitta i dessa åldrar.

Säsongen har också inneburit motgångar. Tuffa skador har präglat gruppen, särskilt en allvarlig skada på en av våra spelare. Hennes närvaro under MEL betydde mycket – det stärkte sammanhållningen och påminde oss om varför vi gör detta tillsammans.

Slutspelet spelades i en miljö med stark publik, trummor och högt tryck. Matcherna var jämna och krävde disciplin, mental styrka och kyla i avgörande lägen. Laget stod upp och levererade.

Den här tredjeplatsen är historisk – första gången ett svenskt lag går så långt i turneringen. För klubben är det ett bevis på att vår modell fungerar. Vi bygger spelare som klarar internationell nivå, både fysiskt och mentalt.

Detta är inte en slutpunkt. Det är en riktning.

På bilden ser ni F11 tillsammans med Slovakiens landslag som ett av lagen de tävlat mot.

STORT GRATTIS till alla som varit del i denna enorma prestation och allra STÖRST GRATTIS till spelare och coacher på plats nere i Prag som ”gjort det omöjliga”. Wow!!!!!!

Eztablisher – in i 2013-KLUBBEN

Kungsholmen Basket är glada och tacksamma att Eztablisher har valt att stötta föreningen genom att gå med i 2013-KLUBBEN.

Genomtänkt mötesbokning som ökar er potential och skapar stabil tillväxt. Vår framgång bygger på beprövade försäljningstekniker som låter oss prioritera hög kvalitet och att alltid ha kunden i fokus. Mer information kring deras omfattande verksamhet finner ni här – https://eztablisher.se

Eztablisher – TACK för att ni gör skillnad för barn och ungdomar på Kungsholmen!

SGD Golvgrossisten – in i 2013-KLUBBEN

Kungsholmen Basket är glada och tacksamma att SGD Golvgrossisten har valt att stötta föreningen genom att gå med i 2013-KLUBBEN.

Med kunder som spänner från fastighetsbolag till golventreprenörer, och med verksamhet från norr till söder, har SGD gruppen utvecklats till Sveriges ledande leverantör av kompletta golvlösningar. Mer information kring deras omfattande verksamhet finner ni här – https://www.sgd.se

SGD Golvgrossisten – TACK för att ni gör skillnad för barn och ungdomar på Kungsholmen!

M&E Communications AB – in i 2013-KLUBBEN

Kungsholmen Basket är glada och tacksamma att M&E Communications AB har valt att stötta föreningen genom att gå med i 2013-KLUBBEN.

De erbjuder service inom copywriting, kommunikation och strategisk kommunikation.

M&E Communications AB – TACK för att ni gör skillnad för barn och ungdomar på Kungsholmen!

HISTORISKA FRAMGÅNGAR

I helgen har tre av föreningens lag i USM avancerat från svåra ”Sweet Sixten” till ”Elite Eight” som top-8 i Sverige. TRE lag samtidigt gör endast de allra starkaste föreningarna och det inte ens ofta. Å vi som nyss bildades..

F10, F11 och P10 de tre lag som gjort urstarka resultat. På det berömda pappret så visst fanns det möjligheter att alla skulle avancera men vi står med två fötter på marken och försöker ödmjukt ta oss an varje USM-omgång. Totalt 8-1 i helgens matcher och det är ett styrkebesked som vi är stolta över och inte tar för givet.

Spelarinsatserna har varit häftiga och vi glädjs med varje spelare – vi vet hur mycket ni har tränat och svettas för att ta er så här långt!

Coacher med scouting, förberedelser och många timmar runt ikring är avgörande – Martin, Benjam, Mattias, Mirza, Cecilia, Frida, Aron, Robert, Peter, Dino och Jochen!

Lagledningar och föräldrar ger spelare och coacher möjligheter att få fokusera på det sportsliga – våra lags föräldragrupper är absolut toppklass!

Tre lag till Elite Eight och vi vet samtidigt att vi har duktiga lag i DU19, DU17 och HU19 kvar i USM som också ska spela om Elite Eight-platser. Vi vågar tro att vi får med oss två lag till när röken har lagt sig i deras kommande matcher. Vi önskar redan nu LYCKA TILL!!

Det krävs ofta något extra för en sån här framgång och när vi tittar kring dessa lags verksamhet de senaste åren ser vi en tydlig gemensam faktor – Chefstränare Victor Holmberg. Den person som tillbringat allra mest tid med samtliga dessa lags spelare de senaste fem åren är Victor. Antalet timmar i Konradsbergshallen är så där härligt många att det inte är värt att räkna på.

På Åldersgruppsträningar, morgonträningar, helgträningar och lovträningar konstant peppande, skällande, kravställande och med spelarnas individuella utveckling i fokus VARJE minut. Då blir det så här bra till slut. Du är världsklass Victor.

DET STÖRSTA GRATTIS TILL ALLA SOM ÄR ELLER HAR VARIT EN DEL KRING DESSA LAG!!

Steg för steg. Dag för dag.

USM – Omgång 4 ”Sweet Sixteen”

Tre(!) lag igång i helgen i svåra Omgång 4 – F10, F11 och P10. Alla tre lagen spelar i Stockholmsområdet så chans att ta del av högklassig basket på plats. Nedan får vi ta del av coachernas tankar.

Martin Sundberg, F10:

I helgen är det återigen dags för USM, denna helg spelar vi omgång 4 i Sigtuna.
Vi har en väldigt inspirerande grupp där det kommer krävas bra prestationer för att gå vidare, vi gillar utmaningen. Vi möter Duvbo, Högsbo samt Sigtuna.

Förberedelserna är gjorda så nu är det bara för tjejerna att gå ut och njuta av uppgiften. Hoppas så många som möjligt kommer ut till Steningehöjdens sporthall i Sigtuna och hejjar på oss, vi vill vinna även på läktaren.
1-2-3 Kungsholmen

Peter Theisz, P10:

P10 Kungsholmen är klara för spel och laddar nu för äventyr.
Året började med en rejäl näsbränna och en 45-poängsförlust som var tuff att ta men blev en nyttig påminnelse om vad som krävs. Förlusten ledde till en hård träning där svett, vilja och tydlig feedback blandades tills laget verkligen kom samman.
Belöningen kom snabbt i form av en stabil 30-poängsvinst som visade att hårt jobb lönar sig.
Trenden pekar spikrakt uppåt när P10 Kungsholmen kliver in i USM med ödmjukhet och stor respekt för sina USM-motståndare 🙂.

Mirza Muhic, F11:

Vi beger oss till Edsbergshallen, där vi ställs mot värdlaget Viby samt Tyresö och Spånga, i en helg där vi kommer att bjuda på intensitet. Träningarna och våra förberedelser inför helgen har präglats av fokus och engagemang. Vi har slipat på detaljer i spelet, lagt extra tid på det taktiska och sett till att varje spelare är redo – både mentalt och fysiskt.

Vi har haft bra kvalitet på träningarna och tjejerna har varit noggranna, disciplinerade och verkligen tagit till sig de taktiska detaljerna. Nu handlar det om att spela tillsammans, lita på varandra och våga göra jobbet hela vägen.

Med disciplin, kämparglöd och stark laganda kliver vi nu in i helgen. Den handlar om att ta en match i taget, ge allt i varje situation och njuta av att få spela dessa avgörande matcher ihop. 

Kom gärna och stötta oss i Edsbergshallen! Tillsammans skapar vi energi, mod och kraft – och tillsammans jagar vi en plats bland de allra bästa.

Vi ses i hallen 🩶

Vi önskar spelare, coacher och lag VARMT LYCKA TILL i helgens matcher!!