1-2-3-4-5 NYA landslagskallelser!!!!!

Det är lätt att bli fartblind när det kommer landslagskallelser på landslagskalleser och Distriktslagskallelser men låt oss vara ödmjuka inför den enorma insats som ligger bakom dessa spelares kallelser och inte ta för givet att det är ett normaltillstånd. Det är väldigt svårt att kallas till dessa verksamheter och kräver år av dedikerad träning under gott ledarskap så vi njuter verkligen med våra spelare!

Nike. DU15.

Märta. DU15.

Evelina. DU15.

Luna. DU15.

Sacke. HU18 Finland.

Leo Nelson. HU18 Distriktslag.

Julia Aksan. DU18 Distriktslag.

Marharyta Tyshchenko. DU16 Distriktslag.

Fem NYA spelare från våra ungdomslag kallade till ungdomslandslagsläger – det finaste hedersuppdrag svenska basketspelare kan få – att få klä på sig blå-gult och kämpa tillsammans med andra väldigt duktiga basketspelare.

Vad har dessa spelare gemensamt med tidigare kallade spelare från klubben? – de är ”hallråttor” allihopa som har hängt på många Åldersgruppsträningar, lovträningar, Öppet Hus och helgträningar. Det är sällan en slump vilka som blir bra..

Varmt grattis allihopa och lycka till!!

ICA Maxi Lindhagen – huvudsponsor två nya år

Det är en härlig dag när ICA MAXI Lindhagen förlänger sitt huvudsponsorskap för Kungsholmen Basket efter flera års fint samarbete.

ICA MAXI Lindhagen är tydliga i sin syn på värdegrund kring om hur barn- och ungdomsidrott ska bedrivas. Handlare Fredrik Rister och Marknadsansvarig Olle Stenberg är konstruktiva och hjälper oss återkommande med litet såväl som stort. Det känns väldigt bra med en huvudsponsor som genuint bryr sig om barn och ungdomar på Kungsholmen och gör reell skillnad!

Givet är att vi i dåtid, nutid och framtid ofta och gärna handlar på ICA MAXI Lindhagen som den största och mest välsorterade livsmedelsbutiken på Kungsholmen och Essingeöarna. I ett omfattande avtal där vi är tacksamma för flera olika delar vill vi här lyfta fram att vid varje köp så i kassan nämn ”Kungsholmen Basket” så går 1% av köpbeloppet in som en extra direktsponsring som ICA Maxi .

Kungsholmen Basket är väldigt tacksamma för att ICA MAXI Lindhagen tror på vår verksamhet och fortsätter två nya år som stark huvudsponsor. TACK ICA MAXI Lindhagen!!

1-2-3-4-5-6 landslagskallelser!!!

Mass. HU20.

Mahrcus. HU18.

Rio. HU18.

Jonas. HU16.

Sigge. HU16.

Astrid. DU16.

Sex spelare från våra ungdomslag är i helgen på ungdomslandslagsläger på det finaste hedersuppdrag svenska basketspelare kan få – att få klä på sig blå-gult och kämpa tillsammans med andra väldigt duktiga basketspelare.

Vad har dessa spelare gemensamt? – de är ”hallråttor” allihopa som har hängt på så många Åldersgruppsträningar, lovträningar, öppet hus och helgträningar. Det är sällan en slump vilka som blir bra..

Varmt grattis allihopa och lycka till!!

SOMMARTRÄNINGAR

Sommarträning för basketälskare! Kostnadsfritt som vanligt i Kungsholmen Basket.

15 juni – 3 juli, tre veckor i Basketfabriken”practice makes perfect”. Förmiddagar individuell teknik och eftermiddagar spelfokus med instruktioner – två träningar per dag med Chefstränare Victor.

Äldre visar som alltid hänsyn och bjuder in yngre spelare när det är trångt. Kostnadsfritt för alla och ta gärna med en kompis som aldrig spelat förut!

Vi uppmuntrar särskilt till spontanlir på ÖPPET HUS – det sköna hänget med basketkompisar i olika åldrar.

TRÄNINGSTIDER födda 2007-2014 i Konradsbergshallen

09:00-10:30  födda 2007-2011

10:30-12:00 födda 2012-2014

12:30-14:00 födda 2012 och yngre (inkl. fysisk träning)

14:00-15:30 födda 2011 och äldre (fysisk träning efter akademi)

ÖPPET HUS alla åldrar Konradsbergshallen

15:30-17:30 ÖPPET HUS för ungdomar

17:30-19:00 ÖPPET HUS för alla

Historiska MVP´s – Per-Erik Eneström

Under hösten 2025 har flera av föreningens genom årens viktigaste personer intervjuats. Personer som gjort extraordinära insatser för Kungsholmen Basket. Ett par känns igen av många medans andra gjort sina gärningar kanske lite mer i kulisserna.

Alla föreningars framväxt sker genom gemensamma insatser – vår kollektiva urkraft är en av de finare delarna med svenskt föreningsliv. Samtidigt har de flesta föreningar individer som gått den extra milen och gjort de extra timmarna. De gör skillnad och stort avtryck på vår utveckling. Vi kallar dem föreningens historiska MVP´s och vill lyfta fram ett par av dem.

Per-Erik Eneström är en given MVP i Kungsholmen Baskets historia. Per-Erik var en av de som tidigt valde att göra skillnad genom att anta sig kassörsrollen – åren när Per-Erik går in som kassör är våra ”vingliga första år” och att få in hans ordning och redan, höga kompetens och enorma antal timmar gav oss en nästan oförskämt fin start kring det ekonomiska.

Vi förstod det nog inte riktigt då (utan först något år senare) men antalet timmar Per-Erik la ned på att ge oss en struktur och nivå kring hur vi hanterar ekonomin var priceless. Andra styrelseledamöter då och efter uttryckte ungefär ”den här (höga) nivån på ekonomihantering är inte vanligt i idrottsföreningar..”.

Per-Erik är en av föreningens fyra hedersmedlemmar sen vår start och det är den högsta hedersbetygelsen vi kan dela ut som förening. Den är så otroligt välförtjänt och vi är han evigt tacksamma för helt avgörande insats under uppstartsår.

Per-Erik med egna ord:

Historisk MVP – vad tror du har gjort att Kungsholmen Basket ser just dig som en av de viktigare i bildandet och utvecklingen av föreningen?

I min roll som kassör fick jag möjligheten att lägga grunden till ordning och reda i ekonomin. Backofficefunktionerna är kanske inte de mest spännande i en idrottsförening, men de fyller en viktig funktion och sköts administrationen korrekt så slipper verksamhetschef och styrelse ägna energi åt att jaga siffror och kan koncentrera sig på basketen. Antal medlemmar växte mångdubbelt under mina år som kassör och jag är glad att kunnat bidra till en stabil start av föreningen.

Under vilka år var du som mest verksam i föreningen?
2013 till 2017.

Om du ska välja ett minne från tiden i Kungsholmen Basket (och måste vara ärlig) – vilket minne dyker upp exakt NU när du tänker?
Två minnen dyker upp direkt. Det ena är själva bildandet eller snarare kungörandet som gjordes i en fritidslokal i Rålis, där Oskar berättade om planerna att bilda Kungsholmen Basket. Gensvaret och entusiasmen på mötet var överväldigande. Det är ett minne som etsar sig fast. 

Minne två är styrelsemötet på Muskö i min sommarstuga. Otrolig upplevelse med grill, Trivial Pursuit och ett möte med många kreativa idéer.

Med många år i en förening hinns de flesta känslor med – vad har fått dig att skratta mest och må bra?

Matcherna och spänningen på planen förstås, men också alla träffar utanför plan med föräldrar- och spelare.

..och när har det även kommit tårar eller ilska?

Nästan alltid är det otroligt god stämning bland åskådarföräldrarna. Man hejar förstås mest på sitt eget lag men applåderar också motståndarlaget för fina passningar, en fyndig dribbling eller snygga lay-ups. Men så nån enstaka gång det finns det någon åskådare som inte kan hålla tillbaka sin frustration utan låter det gå ut över en ungdomsdomare eller en spelare. Det gör mig verkligen både arg, ledsen och skamsen.   

Vad gav dig mest som person av att vara med i vår verksamhet?
Stolthet över att ha fått vara med i byggandet av Kungsholmen basket. 

Någon person som dyker upp när du tänker kring de som var i din närhet som gjorde lite extra avtryck på dig?

En basketpappa, och basketspelare, dyker upp i minnet är Lea’s pappa Daniel (Eskilsson). Han tränade och coachade F00 vid några tillfällen. Det är svårt att beskriva riktigt hur han gjorde men det verkade se så lätt ut!

Vad har du tagit med dig till ”livet utanför basketplanen” – finns det lärdomar, erfarenheter eller skills du har nytta av på andra platser?

Förutom att jag fått lära mig mycket om hur ett litet företag fungerar ekonomiskt, med skatter, löner och bokföring så har alla möten med barn och vuxna både på och utanför planen varit väldigt givande.

TACK för dåtid Per-Erik – du är en av de som gjort att vi idag är där vi är idag och du är en av våra MVP!!

Kungsholmen Basket bjuder INTE in spelare från andra föreningar

Vi vill som förening vara tydliga med hur vi agerar kring spelarövergångar – vi bjuder inte in till provträningar och vi motverkar spelarövergångar. Vi tror på närhetsprincipen.

Vi ser flera föreningar/idrotter aktivt bjuda in till tryouts/provträningar riktat till ungdomar och hör om coacher i andra föreningar som tar spelarkontakter med – så ska vi inte göra i Kungsholmen Basket. För oss är det VIKTIGT att de barn som fostras i vår verksamhet ser, känner och vet att våra lag och därmed speltid är till för våra egna spelare.

Spelare som startat i våra kvarterslag, gjort + 1 000 träningar och slängt svettdroppar på parkettgolvet i Konradsbergshallen i tiotalet år ska vara 100% trygga med att vi aldrig bjuder in spelare från andra klubbar för att peta bort hen som förtjänat chansen från vår egen verksamhet. 

Vi verkar även aktivt för att yngre spelare inte ska slå ut äldre spelare på likvärdig sportslig nivå i våra lag. För att få fler att älska basket längre vill vi motverka att äldre spelare slås ut – vi vill behålla fler spelare längre och tror att ge dem fortsatt uppmärksamhet och chans är en bra väg mot det målet.

Vår rekryteringspolicy för den som vill läsa den finner ni här – https://kungsholmenbasket.se/sahar-gor-vi-i-kungsholmen-basket-ett-praktiskt-vardegrundsdokument/

Årligen säger vi nej till väldigt många spelare som söker sig till våra lag. Spelare från andra föreningar får absolut inte delta i våra träningar utan den andra klubbens vetskap.

Så har vi alltid gjort. Så avser vi att göra framåt.

Om du har frågor eller önskar förtydligande kring ovan så kontakta oss gärna på info@kungsholmenbasket.se

Anders Härd – välkommen!!

En fantastisk dag för basketspelare på Kungsholmen – en av Sveriges allra mest erfarna och respekterade coacher är klar för Kungsholmen Basket!!

Ett fåtal dagar och händelser kan beskrivas som att ”det finns ett före och ett efter” – det här är en händelse på den nivån från vårt perspektiv.

Trots föreningens korta historia med bildandet år 2013 så har vi idag en omfattande verksamhet och där vi vill möta upp våra spelares ambitioner och drivkrafter. Det allra bästa sättet vi kan göra det är genom att kontinuerligt utvecklas och addera kompetens. Här tar vi ett stort steg.

Anders Härds basket-CV är så omfattande att vi i princip behöver skapa en Wikipedia-sida för att få med allt. Alla basketnördar i svensk basket är väl insatta i Anders gärning i baskethallarna med hans kompetens, framgångar, integritet och ledarskap.

För de yngsta spelarna och basketföräldrar som inte befunnit sig i baskethallarna tidigare så här ett par av godbitarna för att ge er en inblick i kompetensen:

– Fostrat två(!!) svenska ungdomsspelare till senare WNBA-spelareChioma Nnamaka och Farhyia Abdi

– Seniorlandslags coachstab

– Ungdomslandslags coachstab

– En stor hög med USM-medaljer samt även tre senior SM-guld

– Delaktig i den högre tränarutbildningen i svensk basket

– NIU-instruktör på Solna gymnasium

– Viktigast(?) sist – antalet spelare som är djupt tacksamma för Anders påverkan på deras basketutveckling och hur han behandlar dem som personer genom åren är lång. Väldigt lååååååååååång.

Anders djupa förståelse för talangutveckling utifrån ett holistiskt perspektiv med långsiktighet, klok belastning och fokus mot träning är där vi vill ha vår verksamhet. 

Erfarenhet av högpresterande team med långsiktiga mål, dokumentation och uppföljning som ett par av de grundläggande delarna i vårt val av Anders och vår vidare utveckling. Vår samsyn på långsiktighet är avgörande.

Relationen mellan Anders och föreningens Chefstränare Victor Holmberg är djup och välfungerande sen ett par år och en pusselbit som haft positiv påverkan i hur vi vill formera vår ledarsida för våra äldre flicklag framåt.

Att Anders även bor ett halvplansskott från Konradsbergshallen ser vi som fantastiskt då han är väl insatt i både hur vi som förening verkar och var de allra bästa caféerna finns för trevliga coachmöten.

Anders går in som huvudansvarig för två av våra äldre flickgrupper F09/10 och F11. Vi har en tydlig plan hur vi som förening vill att verksamheten ser ut kring dessa lag som är väl förankrad med Anders syn på hur elitförberedande verksamhet bedrivs. Ord som samarbete och tillsammans (syftning på coachkollegor) ligger Anders varmt om hjärtat. Föreningen håller ett uppstartsmöte för äldre flicksidan tisdag 12 maj.

Som en ytterligare del kring vår äldre flicksida har förening nu ett lag anmäld till Dam Div 2. Där har vi inte bråttom med coachtillsättningen och vi lyssnar gärna in om någon vill vara med kring denna häftiga resa som nu påbörjas – vi har så många duktiga flickor födda 2014 och uppåt som i närtid eller om ett par år är redo att spela på högre nivåer och nu bygger vi vidare. Vårt damlag blir sevärt i höst vågar vi lova redan nu!

För de allra mest drivna som tränar bäst så finns det ofta även collegedrömmar och få personer har ett så mycket erfarenhet och starkt nätverk kring collegebasket som Anders så här finns det suverän guidning att få för spelare när de når sista åren på gymnasiet.

Anders är anställd i Kungsholmen Basket sen 1 maj och vi är inne i analys och planering av kommande säsong 26/27. Vår gemensamma syn är att detta är ett långvarigt samarbete.

Anders Härd: ”Jag vill bara säga att det ska bli jättekul och ser fram emot att få jobba i Kungsholmen Basket. Så det ska bli toppenroligt!!”

VARMT VÄLKOMMEN Anders och vi ser fram emot många år tillsammans!!

KUNGSHOLMENSTÄDET 2026 – ”Håll Sverige Rent”

Kungsholmen Basket har i tio år städat Kungsholmen men vi har inte varit så bra på att berätta om det. NU berättar vi för grannar och vänner att vi fortsätter med KUNGSHOLMEN-städet med hundratals aktiva skräpplockare igång.

Kommande helg 25-26 april och veckodagarna före/efter i samarbete med ”Håll Sverige Rent” och Skräpplockardagarna så plockar vi skräp på hela Kungsholmen. Gammal som ung och kul med flera föreningar som är aktiva.

Ju fler vi är som hjälps åt på Kungsholmen att ta hand om vår gemensamma miljö desto bättre mår vi. Tillsammans är ett ord vi gillar – nu hjälps vi åt att göra Kungsholmen grönt och vackert i vårväder!

F13 Konradsberg tog ett varv i Rålambshovparken kring Montessori Mondial häromdagen med fulla skräppåsar som resultat.

För frågor eller funderingar så når ni oss på info@kungsholmenbasket.se

Ps. Ni känner igen Kungsholmen Baskets gråa färg som vi är ensamma om i svensk idrott. Postnummer 112 XX som upptagningsområde ca 1 700 medlemmar och +80 lag/grupper.

Historiska MVP´s – Daniel Yousefi

Under hösten 2025 har flera av föreningens genom årens viktigaste personer intervjuats. Personer som gjort extraordinära insatser för Kungsholmen Basket. Ett par känns igen av många medans andra gjort sina gärningar lite mer i kulisserna.

Alla föreningars framväxt sker genom gemensamma insatser – vår kollektiva urkraft är en av de finare delarna med svenskt föreningsliv. Samtidigt har föreningar individer som gått den extra milen och gjort de extra timmarna. De gör skillnad och stort avtryck på vår utveckling – vi kallar dem föreningens historiska MVP´s och vill lyfta fram ett par av dem.

Daniel Yousefi är en given MVP i Kungsholmen Baskets historia. Daniel var en av pionjärerna kring vår seniorsida och den person som startade upp vår förenings första seniorlag som än idag 10-talet år senare finns kvar och har ett par av ”gubbarna” kvar i laget. Övre bilden är från lagets första match 2015 och Daniel har nummer 9 på sitt matchställ.

Antalet timmar Daniel varit i våra hallar och antalet high fives han har gett till yngre killar är inte ens värt att räkna – de är alldeles för många och varenda en av dem har varit väldigt uppskattad!

Daniel sätter nedan sina egna ord:

Historisk MVP – vad tror du har gjort att Kungsholmen Basket ser just dig som en av de viktigare i bildandet och utvecklingen av föreningen?

Mitt driv och vilja att etablera en seniorverksamhet för herrar inom Kungsholmen Basket. Vilja att ta ansvar och utveckla även seniorspel och öppna upp för alla och möjliggöra att fler som är sugna får möjlighet att spela organiserat. Tror min approach till Oskar som inte från början var helt positiv möjliggjorde det och har sedan satt standarden för Kungsholmens seniorverksamhet. 

Under vilka år var du som mest verksam i föreningen?

2015- 2024.

Om du ska välja ett minne från tiden i Kungsholmen Basket (och måste vara ärlig) – vilket minne dyker upp exakt NU när du tänker?

Vår första match som lag, vi hade haft en kort försäsong, var två tidigare lag som gått samman till ett, va mycket nervositet men framförallt en spänning och taggning inom laget och få göra det historiska avtrycket som första herrlag hos anrika Kungsholmen!

Med många år i en förening hinns de flesta känslor med – vad har fått dig att skratta mest och må bra?

Att träffa grabbarna på träning och skoja och hänga tillsammans, en välbehövlig paus i vardagen och att få gå in i Konradsbergs underjord och bara släppa allt annat och vara i laget. Med sena träningstider har det många gånger känts motigt att ta sig till träning, men det har alltid varit värt det när man kommit dit!

..och när har det även kommit tårar eller ilska?
Vid förluster, hatar att förlora. Men också när någon spelare råkat ut för en skada eller dyl. 

Bloopers du kommer ihåg?

Nån har väl råkat göra ett självmål någon gång…

Lärdomar som ”det här räcker det med att göra en gång” så det kan vi som är aktiva idag lära oss av när vi tittar i backspegeln? 

Det viktigaste är att jobba med gruppen och få den att fokusera på det positiva och hjälpa varandra framåt.

Vad gav dig mest som person av att vara med i vår verksamhet?
Kul att få vara med en klubb under utveckling och vara ledare i den. En otroligt fin gemenskap och värme och en ära att fått ha agera förebild. 

Någon person som dyker upp när du tänker kring de som var i din närhet som gjorde lite extra avtryck på dig?
Vår coach Arvin Parmozeh, en jävla hjälte som krigade för oss, utvecklade oss och alltid ställde upp. OVÄRDELIG!

Vad har du tagit med dig till ”livet utanför basketplanen” – finns det lärdomar, erfarenheter eller skills du har nytta av på andra platser?
Absolut, ledarskapsaspekter och jobba med en grupp har jag också stor nytta av i arbetslivet. Sedan också det administrativa det faktiskt innebär att ansvara och ta hjälp samt delegera ansvar. 

Något tips som du vill ge de som funderar på att engagera sig i en idrottsförening?

Gör det bara, du får dubbelt tillbaka!

Hur sammanfattar du din tid med oss i tre ord?

Glädje, laganda och vinster! 

TACK för dåtid Daniel – du är en av de som gjort att vi idag är där vi är idag och du är en av våra MVP!!

MEDLEMSFORUM

Dialog, diskussion och väldigt högt i tak är positivt – likaså gillar vi när vi ifrågasätts, utmanas och for mothugg!

När alla i samma rum tycker likadant sker låg utveckling. När vi får fler perspektiv, nyanser och kritik tvingas vi tänka och ifrågasätta våra beslut – då blir vi bättre och starkare tillsammans.

”Varför gör vi som vi gör?”, ”Jag vet att den här klubben eller idrotten gör på ett annat sätt!”, ge input eller idéer, ge skällning som du kanske hellre framför muntligen än i skrift eller helt enkelt vill komma förbi och diskutera basket och verksamhetsutveckling med ett öppet sinne – alla är välkomna utifrån just sitt perspektiv.

Spelare, föräldrar, coacher och hang arounds är varmt välkomna – ta något att dricka eller kanske äta samtidigt.

Torsdag 16 april 20:00-21:30 lobbyn Mariott Hotel

Verksamhetsansvarige Oskar Kotsalainen på plats och har de största öron med sig.

Tillsammans är ett bra ord.